Reisregels
Een prettige reis is niet alleen een kwestie van duidelijke regels, maar ook van gezond verstand. Om te zorgen dat iedereen de reis als veilig en prettig ervaart, zetten we de reisregels op een rij.
Geldig vervoersbewijs
Een rituitrijkaart
In plaats van een boete, kun je ook ervoor kiezen om een rituitrijkaart te kopen. De rituitrijkaart wordt gezien als een overeenkomst tussen vervoerder en reiziger. Hierdoor kun je de rit afmaken en voorkom je een (duurdere) boete.Een rituitrijkaart moet je direct per pin betalen en kost € 35,00. Als je door omstandigheden niet kunt pinnen, dan krijg je alsnog een boete.
Let op: wanneer je een rituitrijkaart koopt, kun je niet in beroep. Ben je ervan overtuigd dat de boete onterecht is, dan kun je beter de boete accepteren en dan later bezwaar indienen.
Bezwaarprocedure
Ben je het niet eens met je boete? Dan kun je uitsluitend schriftelijk bezwaar maken als je kunt onderbouwen en aantonen met feiten en bewijzen dat de boete ten onrechte is opgelegd. Je moet dit indienen binnen 7 dagen nadat je de boete hebt gekregen. Mail de volgende gegevens naar debiteuren@connexxion.nl:- Je argumentatie: Waarom is de boete onterecht? Waarom kom je in aanmerking voor coulance?
- Het factuurnummer.
- Kopie van je vervoersbewijs (zoals e-ticket of OV-chipkaart).
- Een overzicht van je reisproducten, waaruit bijvoorbeeld blijkt welk abonnement je hebt
- Een overzicht van je reisgeschiedenis. Je kunt dit opvragen via je account op www.ov-chipkaart.nl
Wanneer heeft het geen zin om bezwaar te maken?
In de volgende gevallen zal een bezwaar altijd afgewezen worden en zal daarom dan ook verder niet in behandeling worden genomen:
- Je reist op saldo en was vergeten in te checken
- Je reist op rekening achteraf, bijvoorbeeld met Schiphol Flex en was vergeten in te checken
- Je reist op saldo, maar had onvoldoende saldo op je OV chipkaart staan
- Je hebt een reis gemaakt met de OV Chipkaart van iemand anders
- Je hebt niet kunnen aantonen dat je rechtmatig gebruik maakt van een specifiek reisproduct waarbij aanvullende legitimatie nodig is, bijvoorbeeld een bedrijfs- of Schiphol pas.
- Je reist met een ongeldig vervoersbewijs (bijvoorbeeld een kaartje van gisteren) of reist op een dag of tijdstip die buiten je reisproduct valt (bv studenten week kaart en je reist in het weekend of je reist buiten de daluren).
- Je eerdere keren waarschuwingen of toonrecht hebt gekregen.
In- en uitstappen
In de trein
- Laat reizigers die uitstappen voorgaan.
- Hinder andere reizigers niet bij het in- en uitstappen.
- Stap niet meer in of uit na het fluitsignaal. Dit zorgt voor vertraging en is bovendien gevaarlijk. De deuren sluiten en de trein gaat rijden.