Let op: vanaf 6 november geldt de mondkapjesplicht naast in de voertuigen, ook weer op stations en haltes.

In- en uitchecken

Als je reist met je OV-chipkaart, een “kartonnen OV-chipkaart”, een papieren kaartje of een e-ticket, dan zul je in en uit moeten checken. Dus ook diegene die reizen met een vrij-reizen abonnement. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete.
Aan het begin van je reis houd je de OV-chipkaart tegen het scherm van de kaartlezer in de bus, deze herken je aan het logo van de OV-chipkaart.

Binnenkort in al onze bussen in Noord-Holland: OVpay - het nieuwe betalen


In de regio Gooi en Vechtstreek kun je al in alle bussen in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Op korte termijn volgt de rest van Noord-Holland. Zo wordt reizen met het ov steeds makkelijker.

Een los kaartje kopen in de bus met je betaalpas en mobiel kon al. Nu kun je ook in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard, evenals met je betaalpas op je mobiel of smartwatch.

Lees hier meer over OVpay

Reizen met een papieren kaartje of e-ticket

Heb je een papieren kaartje gekocht? En wil je overstappen? Dan laat je bij de overstap het kaartje aan de buschauffeur zien (Let op: of je mag overstappen met een papieren kaartje is afhankelijk van de voorwaarden van de gekochte kaartje).
In sommige vervoersgebieden kun je in- en uitchecken met de barcode op het kaartje.

Als je een e-ticket hebt gekocht moet je altijd in- en uitchecken met de barcode die op het kaartje staat.

Vergeten uit te checken?

Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl.

Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert. Aanmelden voor dit e-mail alert kan op www.uitcheckgemist.nl/melding.
Let op: Dit kan van maximaal 3 ritten per vervoerder, per half jaar (periode januari t/m juni en juli t/m december).

Blinden en slechtzienden

Blinden en slechtzienden mogen alle gemiste check-outs corrigeren. Dit kan het serviceloket OV Blinden & Slechtzienden corrigeren. Ze zijn bereikbaar via 0800 4848400 (gratis) of via de mail: serviceloket@ov-chipkaart.nl.