Let op: vanaf 6 november geldt de mondkapjesplicht naast in de voertuigen, ook weer op stations en haltes.

Vijf vragen aan Frans

Als zoon van een buschauffeur van NZH, zoals Connexxion destijds heette, werd ook Frans 'besmet' met het OV-virus. Maar dan wel op de technische dienst, want daar ligt zijn hart.

Waar houd jij je mee bezig binnen Connexxion?

Als werkplaats manager Alkmaar en Hoorn ben ik verantwoordelijk voor de technische staat van de bussen die in Noord-Holland rijden. Daarbij horen ook de Buurtbussen in de regio’s en de twee gelede bussen op Texel. Dat zijn van die lange harmonicabussen. De technische staat van de bussen gaat van
het onderhoud en de jaarlijkse wettelijke keuringen tot het goed functioneren van de betalingsapparatuur in de bussen tot de aanduiding van de route op de lijnfilm en de bijbehorende apparatuur. Dus de ‘regel’ die je boven de voorruit van de bus ziet waarop staat welke lijn de bus rijdt.

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Als zoon van een buschauffeur van de NZH, zoals Connexxion destijds heette, was ik al vroeg ‘besmet’ met het OV-virus haha. Ik ben begonnen op de LTS en heb daarna eerst een aantal jaren in een personenauto werkplaats gewerkt. Hier heb ik veel ervaring op gedaan. In 1984 ben ik overgestapt naar de NZH,  waar ik in Haarlem begon als monteur in de Districts Werkplaats aan de Leidsevaart. Na 10 jaar kon ik naar Hoofddorp om daar als assistent werkplaats chef te beginnen. Een mooie kans die ik met beide handen aangreep. Dezelfde functie heb ik ook bekleed op Schiphol toen daar in 1996 een werkplaats werd geopend. In 2002 kwam er een nieuwe kans voorbij en werd ik werkplaats chef in Amsterdam Zuid Oost. Dat was interessant want deze vestiging was een combinatievestiging van zowel Connexxion als het GVB. Sinds 2006 werk ik als werkplaats manager in de werkplaats van onze vestiging in Alkmaar en heb sinds 2019 daar ook de verantwoording over de werkplaats Hoorn bij gekregen.

Wanneer is je werkdag geslaagd?

Als de buschauffeurs die met de bussen op de weg zijn, hun dienst zonder verstoring hebben gereden en
de geplande werkzaamheden voor die dag goed zijn verlopen. Door de complexe materie die een bus en het rijden op de bus tegenwoordig met zich meebrengen, van alle elektronica tot de situaties en de drukte op de weg, lukt dit niet elke dag. 

Waar ben je trots op?

Dat ik met mijn ploeg monteurs ervoor kan zorgen dat de passagiers in Noord-Holland op een veilige, comfortabele manier hun reis kunnen maken. Veiligheid is nu eenmaal het allerbelangrijkste. Maar in geval van een calamiteit lossen wij dit zo snel mogelijk op.
Op dit moment rijden er in Noord-Holland bussen rond met een kilometerstand van 1.500.000 km en dat laat zien dat we het onderhoud aan de bussen goed doen.

Wat merkt de reiziger van jouw  werkzaamheden?

Als het goed is zal de reiziger van de werkzaamheden die ik en mijn monteurs elke dag uitvoeren weinig merken. Als wij ons werk goed doen zal de bus betrouwbaar zijn en merkt de passagier niets. Hij zal zijn reis comfortabel en zonder problemen kunnen maken. We kunnen er alleen onze uiterste best voor doen om onze chauffeurs een betrouwbare bus mee te geven zodat hij of zij hun werk naar behoren kunnen doen. Ons werk is voor de reiziger onzichtbaar, maar zeer belangrijk. Het gaat immers om onze dienst voor de reiziger.

 
 

Kom bij ons werken

We zoeken regelmatig mensen uit verschillende vakgebieden en disciplines. Bekijk onze vacatures.

Maak kennis met Transdev

Mobiliteitsbedrijf Transdev is actief in het hele land onder diverse merknamen zoals Connexxion, Hermes en Witte Kruis.