Klantenservice
- Veelgestelde vragen
- Geld terugvragen
- Klachten
- Gevonden voorwerpen
- Contact
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over:
Veelgestelde vragen over reizen
-
Wij willen je graag helpen om je reis te plannen of actuele reisinformatie te vinden. Maak gebruik van de verschillende zoekmachines die wij hebben ontwikkeld:
- Reisplanner
- Dienstregeling-zoeker
- Halte-informatie met actuele vertrektijden en overstapmogelijkheden
- Storingen en omleidingen
-
De buschauffeur probeert zich aan de dienstregeling te houden, maar het kan soms voorkomen dat de bus iets eerder of later komt dan gepland. Het is daarom verstandig om vijf minuten van tevoren bij de bushalte te staan.
-
Je kunt voor al je vragen over de OV-chipkaart terecht op www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is uitgebreid en altijd up-to-date.
-
Natuurlijk kun je ook met de bus als je geen betaalpas bij je hebt, ook al is het niet meer mogelijk om in de bus met contant geld te betalen. Dat doen we om de veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers.
Heb je geen betaalpas bij je, dan kun je nog op de volgende manieren in- en uitchecken:- In- en uitchecken met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Heel handig! Meer weten? Kijk eens op www.transdev.nl/ovpay
- Je kunt via onze website voor je reis start een e-ticket (digitaal) of via de gratis Tranzer-app een m-ticket (met barcode) kopen.
- Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus.
-
Kijk op de webpagina In de bus voor een uitgebreide uitleg over wat je in de bus mag meenemen.
Veelgestelde vragen over onze webshop
-
De meeste reizigers met een vrij-reizen jaarabonnement krijgen automatisch – ongeveer een maand voor het abonnement verloopt – een e-mail waarin ze eraan herinnerd worden om een nieuw jaarabonnement aan te schaffen. Dit is afhankelijk van de productvoorwaarden.
Reizigers met een vrij-reizen maandabonnement of een kortingskaart krijgen geen bericht.
Wil je je product verlengen? Schaf dan tijdig in de webshop je abonnement opnieuw aan. Let op dat je de startdatum goed instelt. -
- Probeer het na minimaal 30 minuten nog eens. Ons systeem heeft soms tijd nodig om te resetten.
- Probeer het eventueel bij een ander ophaalpunt. Ook hier 30 minuten tussen de pogingen laten.
- Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
- Controleer de ingangsdatum van je abonnement in je orderbevestiging (e-mail).
- Controleer het geldigheidsgebied. Als je namelijk buiten het reisgebied reist, is het abonnement niet geldig en wordt er saldo afgeschreven. Als je dan niet voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kun je niet inchecken.
- Kloppen reisgebied en ingangsdatum en werkt het product toch niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Je kunt te allen tijde je (kortings)abonnement stopzetten. Je kunt dit doen via een online formulier. In sommige gevallen kun je (een deel van) je aankoopbedrag terug te krijgen. Lees meer hierover bij 'Abonnement beëindigen'.
-
Wij sturen de verklaring niet meer naar klanten op, maar geven de gegevens van vrij-reizen jaarabonnementhouders rechtstreeks door aan de Belastingdienst. Maandabonnementhouders kunnen een declaratieoverzicht opvragen op OV-chipkaart.nl.
> Lees meer over de OV-verklaring
Veelgestelde vragen over vervoerbewijzen
-
Een overzicht van de reizen en transacties die je met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart maakt, kun je inzien via OV-chipkaart.nl.
Heb je in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay)? Bekijk het overzicht van de reizen via OVpay.nl
Heb je in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel in Gooi en Vechtstreek? Dan kun je ook je overzicht bekijken in je mijnTransdev-account op mijn.transdev.nl of via de Transdev app. -
Vervelend dat je OV-chipkaart kapot of kwijt is. Gelukkig is dit goed op te lossen!
Als je anonieme OV-chipkaart kapot of kwijt is kun je je saldo terugvragen en een nieuwe OV-chipkaart kopen, maar het is nog makkelijker om voortaan met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uit te checken (OVpay).
Dan bespaar je ook nog € 7,50 (de kosten van een nieuwe OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart zonder leeftijdskorting of abonnement? Dan kun je voortaan net zo goed met je betaalpas, creditcard of mobiel in- en uitchecken (OVpay). Dan bespaar je ook nog eens € 11 (de kosten van een vervangende persoonlijke OV-chipkaart) en heb je een plastic pasje minder in je portemonnee.
Had je een persoonlijke OV-chipkaart mét leeftijdskorting of een abonnement? Dan kun je een vervangende persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Deze kost € 11. Let op: vraag geen nieuwe OV-chipkaart aan.
Als er een abonnement op je OV-chipkaart stond, kun je een tijdelijk abonnement aanvragen.
> Lees meer over een vervangende OV-chipkaart en het terugvragen van je saldo -
In onze bussen in Nederland kun je niet met contant geld te betalen. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers. Er zijn genoeg andere mogelijkheden:
1. in- en uitchecken met betaalpas, credit card of mobiel (OVpay)
2. in- en uitchecken met je OV-chipkaart
3. vooraf een e-ticket kopen in onze webshop
4. vooraf een m-ticket kopen via de Tranzer app
5. met je pinpas of creditcard een papieren kaartje bij de buschauffeur kopen
Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus. -
Je kunt voor al je vragen over de OV-chipkaart terecht op www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is uitgebreid en altijd up-to-date.
-
Tegenwoordig kun je in -en uitchecken met:
- Een betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of de VISA betaalpas van Triodos.
- Een debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
- Een betaalpas op je mobiel.
- Nederlandse en buitenlandse bankpassen aangesloten bij Maestro
- Visa creditcard
- MasterCard creditcard
- American Express creditcard
- V-Pay betaalmethode
Veelgestelde vragen over toegankelijkheid
-
We doen ons uiterste best om het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Onze reguliere bussen zijn daarom allemaal voorzien van een lage instap en een uitklapbare plank voor optimale toegankelijkheid. De bussen beschikken daarnaast over een aangepaste plek waar een rolstoel kan staan en worden vastgezet. Bij het vervoeren van onze reizigers staat de veiligheid altijd voorop. Houd er daarom rekening mee dat niet alle soorten (elektrische) rolstoelen zijn toegestaan in de bus en dat er voor onze flexbussen en buurtbussen andere regels gelden.
> Lees meer over toegankelijkheid voor mensen met een mobiele beperking -
Deze website voldoet deels aan de wettelijke toegankelijkheidseisen (niveau A). Dat betekent dat de website grotendeels geschikt is voor mensen met een visuele beperking. We blijven er aan werken om de site verder te verbeteren conform de toegankelijkheidseisen.
> Lees meer over toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking
Contact opnemen
Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze klantenservice-medewerkers.