Geld terugvragen

Vergeten uit te checken? Is er saldo afgeschreven terwijl je een abonnement hebt? Viel je rit uit? Of wil je een abonnement stoppen? Afhankelijk van het vervoersgebied waar je hebt gereisd, kun je wellicht een vergoeding krijgen. 
Lees via de tabbladen meer over de vijf mogelijkheden voor geld terugvragen.

Abonnement beëindigen

Wil je een abonnement beëindigen? Alle abonnementen zijn voor het einde van de bedenktijd te beëindigen. Is de bedenktijd voorbij, dan kun je bij vrij-reizen jaarabonnementen geld terug krijgen als je het abonnement beëindigt.

Bedenktijd

Verkeerd abonnement gekocht of van mening veranderd? Je ontvangt 100% van het aankoopbedrag terug wanneer je je gekozen abonnement uiterlijk de tweede dag van de geldigheid van het abonnement beëindigt.

Als je het abonnement in onze webshop hebt besteld, kun je de bestelling tot 14 dagen na aankoopdatum kosteloos annuleren mits je het Reisproduct nog niet op je OV-chipkaart geladen hebt.

Voorbeelden
  • Product gekocht op 25 maart met ingangsdatum 4 april? Dan heb je t/m 5 april 23.59 om het abonnement te beëindigen.
  • Product gekocht op 8 december met ingangsdatum 8 december? Dan heb je t/m 9 december 23.59 om het abonnement te beëindigen.

Na bedenktijd

Is de hierboven uitgelegde bedenktijd verstreken? Dan kun je bij alle vrij-reizen jaarabonnementen geld terug krijgen - ook wel restitutie genoemd - als je je abonnement beëindigt.

Voorbeelden teruggave voor vrij-reizen jaarabonnement met ingangsdatum 1 januari:
  • beëindigen 31 januari: 90% teruggave min € 5,- administratiekosten
    Je hebt gebruikt gemaakt van 1 van de 10 te betalen maanden.
  • beëindigen 31 mei: 50% teruggave min € 5,- administratiekosten
    Je hebt gebruikt gemaakt van 5 van de 10 te betalen maanden.
  • beëindigen 31 oktober: geen teruggave
    Je hebt gebruikt gemaakt van de 10 te betalen maanden. Laatste twee maanden zijn 'cadeau' in jaarabonnementen.
Bij maandabonnementen en kortingskaarten krijg je geen geld terug bij beëindigen na de bedenktijd.

Hoe beëindig je je abonnement?

Vul het 'Abonnement beëindigen' formulier om je abonnement te beëindigen. Het tijdstip van versturen geldt als tijd van aanvraag.

Vergeten uit te checken of verkeerd in- en uitgecheckt

Vergeten uit te checken? Verkeerd in- of uitgecheckt tussen verschillende vervoerders? Vraag dan vergoeding aan via uitcheckgemist.nl.

Wanneer je op rekening reist

Heb je een NS-businesscard? Of NSflex? Vraag dan vergoeding aan via de NS-website.

Onterecht saldo afgeschreven

Is er saldo afgeschreven terwijl je een vrij-reizen abonnement hebt? Of is er te veel saldo afgeschreven? Vul dan onderstaande formulier in om geld terug te vragen.

Op de verwerking van de persoonsgegevens is het privacystatement van toepassing.

Onjuist pintransactie in de bus

Heb je een kaartje gekocht in de bus en is er te veel geld van je rekening afgeschreven? Vul dan het formulier 'geld terug bij onjuiste pintransactie' in.

Voor welke buslijnen geldt de regeling?

Voor alle Connexxion buslijnen in het vervoersgebied Noord-Holland Noord incl. Texel (punt 1 tot met 6):
Lijn 1, 2, 3, 4, 8, 10, 11, 14, 28, 30, 31, 33, 34, 123, 128, 129, 132, 133, 134, 135, 136, 139, 151, 152, 156, 157, 160, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 169, 232, 250, 251, 406, 408, 409, 410, 411, 412, 415, 416, 417, 438, 606, 612, 617, 636, 650, 652, 653, 655, 658, 660, 851, 866, 868, N60 en N69.

Voor Overalflex en de kleine Texelhopper busjes (punt 7 tot en met 9).

Situaties met recht op (gedeeltelijke) vergoeding

Wij doen je een aantal beloften, deze kun je terugvinden in het reizigershandvest. Wanneer wij niet aan onze beloften voldoen, heb je in veel gevallen recht op een vergoeding.

Reizen met regulier lijnbus

Situatie Je hebt recht op

1. Je kon niet mee met de eerstvolgende bus omdat:

  • Het voertuig vol zat
  • Je rit uitgevallen was
  • De bus te vroeg vertrokken was
  • 30-60 minuten vertraging: 50% van de ritprijs
  • Meer dan een uur vertraging: 100% van de ritprijs
2. Je miste de aansluiting op een gegarandeerde overstap.
  • 30-60 minuten vertraging: 50% van de totale prijs van de ritten vóór en na de aansluiting
  • Meer dan een uur vertraging: 100% van de totale prijs van de ritten vóór en na de aansluiting
3. Je kwam meer dan een half uur later aan op je eindbestemming doordat de bus vertraging had.
  • 30-60 minuten vertraging: 50% van de ritprijs
  • Meer dan een uur vertraging: 100% van de ritprijs
4. Je moest buiten de spits wegens drukte in de bus staan of tijdens de spits langer dan 20 minuten in de bus staan.
Als spitstijd geldt: werkdagen van 07:00 tot 09:00 uur en van 16:00 tot 18:00 uur.
  • 50% van de ritprijs
5. Je was vergeten uit te checken.
6. Je miste een gegarandeerde aansluiting op de boot naar Den Helder / Texel.
  • 100% van de ritprijs

Reizen met flex vervoer

Situatie Je hebt recht op
7. Je rit met de kleine Texelhopper of Overalflex kwam meer dan 15 minuten later aan dan de aangegeven vertrek- of aankomsttijd.
  • 50% van de ritprijs
8. Je miste een gegarandeerde aansluiting op de boot naar Den Helder / Texel.
  • 100% van de ritprijs